Op weg naar 46.000 ambassadeurs!

Frank van Niejenhuis

Toerisme en cultuur
Toerisme kan ervoor zorgen dat de lokale economie een impuls krijgt. Wanneer veel mensen op de hoogte zijn van de schoonheid en culturele/historische waarde van dit gebied komen mensen sneller deze kant op. Als bewoners, maar eerst als toeristen. Als er mensen, na de Corona-pandemie, van heinde en ver naar onze gemeente komen draagt dat ook bij aan een trots gevoel van de lokale bevolking. Dat is belangrijk om mensen aan het gebied te verbinden. Dat mensen met trots kunnen zeggen: “ik woon in Eemsdelta!”

Hiernaast moet het gebied ook van tijd tot tijd met een mooi project weer goed in beeld komen. Grote festiviteiten, die hopelijk weer gehouden kunnen worden op termijn, kunnen bijdragen aan dit effect. Delfsail heeft zo’n effect, maar ook bijvoorbeeld het festival Terug naar het Begin, in Loppersum en de vele activiteiten in Appingedam, zoals de Coopluydenmarkt.

De gemeente moet ervoor zorgen dat deze evenementen goed op elkaar zijn afgestemd. Dat we niet in één weekend twee grote festiviteiten hebben, waardoor de ene activiteit de wind uit de zeilen neemt van de andere. D66 Eemsdelta is van mening dat er kansen liggen om onze gemeente op de kaart te zetten en te promoten als aantrekkelijk toeristisch gebied met waardevolle monumenten, iconen, cultuur, natuur en mooie evenementen. Dat mooie Groninger landschap zal dan nationaal en internationaal toeristen aantrekken. Mensen die komen naar het Delfzijlster strand, de historische binnenstad van Appingedam, de mooie natuur en de oude Groninger kerken van Loppersum en vele pittoreske dorpjes in onze nieuwe gemeente. Ons doel moet ook zijn de lokale bevolking bewust te maken dat ze wonen in een bijzonder (mooi) gebied. Dat zal een stap zijn in het creëren van 46.000 ambassadeurs voor onze gemeente, daar gaat D66 Eemsdelta voor!

Frank van Niejenhuis,
Lijsttrekker D66 Eemsdelta.