Meer werk, prettig wonen en goed klimaat

We hebben een prachtig afwisselend landschap met toeristisch markante plaatsen waar we allen trots op zijn. Die kernkwaliteiten van de ruimte, het wonen en leven in onze gemeente is alleen gegarandeerd als dit prachtige landschap behouden blijft. Wij vinden dat gezichtsbepalende landschappen behouden moeten blijven. Daarvoor moeten zorgvuldige keuzes gemaakt worden maar ook gekeken worden naar wat mogelijk is voor vergroting of ontwikkeling van nieuwe bedrijfsterreinen en woongebieden. Want we willen wel meedoen met de economische ontwikkelingen. Lange tijd bepaalde de gemeente hoe een wijk eruit moest komen te zien. Aanstaande bewoners hadden daar totaal geen invloed op. Nu de markt gestuurd wordt door gebruikers in plaats van aanbod, is die tijd allang voorbij. Wij zien graag een gemeente die durf te experimenteren. Maak bijvoorbeeld welstandsvrij bouwen mogelijk of overweeg zelfs een welstandsvrije woonwijk. Ga flexibel om met initiatieven voor het ontwikkelen tiny houses, ligplaatsen of nieuwe woonvormen. Bied meer ruimte aan (collectief) particulier opdrachtgeverschap. Trek ondernemers aan met plannen voor vestiging of uitbreiding in het Hogeland. D66 wil maatwerk. Een nieuwe manier van gebiedsontwikkeling met oog voor de wensen van (toekomstige) inwoners en bedrijven. Plannen met zorg en aandacht rondom de gevolgen van de aardbevingsschade.