Actieve woningbouw

Het is belangrijk dat er voor iedereen een woning beschikbaar moet zijn binnen zijn of haar prijsklasse. Dat betekent dat er goed gekeken met worden naar vraag en aanbod. Jongeren zoeken een goedkope woning om te starten ouderen juist een comfortabele woning nabij voorzieningen. Daarnaast ziet D66 de krappe woningmarkt in de stad. Door nu te bouwen langs de spoorlijnen in ons gebied kan Het Hogeland nieuwe inwoners verleiden zich hier te vestigen. Daarnaast is er een groep eigenhuis bezitters, vaak op leeftijd, die nu in een (te groot) koophuis wonen en best wel kleiner zouden willen huren. D66 vindt dat juist voor deze groep huurwoningen in het zogenaamde midden huur segment moet komen. Aan deze woningen moeten enkele eisen gesteld worden zoals leeftijdsbestendig, op rollator-afstand (250 meter) van centrumvoorzieningen en energiezuinig. Dit om te voorkomen dat deze inwoners wegtrekken naar de stad. D66 wil dat de gemeente Het Hogeland zich maximaal inzet voor woningenbouw, wegtrekken wegens schaarste aan passende woningen beperkt en doorstroming naar ons gebied bevordert. Hier past bij dat woningbouwcorporaties geld investeren in de verduurzaming van woningen.